Nová legislativa dronů: Co musíte vědět před vzletem

Základní kategorie dronů dle váhy

Drony jsou v současné době klasifikovány do několika základních kategorií podle jejich hmotnosti, což je klíčový faktor pro určení příslušných právních požadavků a omezení. Nejlehčí kategorii tvoří drony s hmotností do 250 gramů, které jsou považovány za nejméně rizikové a podléhají minimálním regulačním požadavkům. Provozovatelé těchto malých dronů nemusí absolvovat speciální školení ani registraci, pokud jejich zařízení není vybaveno kamerou nebo jiným záznamovým zařízením.

Drony s hmotností od 250 gramů do 900 gramů představují další významnou kategorii, která již vyžaduje registraci provozovatele a absolvování online školení. Tato kategorie je velmi populární mezi hobby uživateli a začínajícími profesionály, protože nabízí dobrý poměr mezi letovými vlastnostmi a regulačními požadavky. Provozovatelé musí dodržovat základní bezpečnostní pravidla a létat pouze v otevřené kategorii.

Střední kategorie dronů od 900 gramů do 4 kilogramů podléhá přísnějším požadavkům na provoz a vyžaduje důkladnější teoretickou přípravu provozovatele. Tyto drony jsou často využívány pro profesionální fotografování a filmování, přičemž jejich provozovatelé musí prokázat odpovídající znalosti leteckých předpisů a bezpečnostních postupů. Je nutné dodržovat minimální vzdálenosti od osob a objektů, které jsou stanoveny příslušnými předpisy.

Drony s hmotností od 4 do 25 kilogramů představují kategorii, která již vyžaduje speciální povolení pro provoz a rozšířené teoretické i praktické zkoušky. Provozovatelé musí vypracovat bezpečnostní dokumentaci a prokázat schopnost bezpečného řízení dronu v různých letových situacích. Tato kategorie je často využívána pro průmyslové aplikace, mapování terénu a specializované letecké práce.

Nejtěžší kategorii tvoří drony nad 25 kilogramů, které podléhají nejpřísnějším regulacím a jejich provoz je možný pouze na základě individuálního posouzení a speciálního povolení od Úřadu pro civilní letectví. Tyto drony jsou využívány především pro specifické průmyslové aplikace a výzkumné účely. Provozovatelé musí splňovat náročné požadavky na technickou dokumentaci, údržbu a bezpečnostní postupy.

Pro všechny hmotnostní kategorie platí povinnost pojištění odpovědnosti za škody způsobené provozem dronu, přičemž minimální pojistná částka se odvíjí od hmotnosti dronu a účelu jeho použití. Provozovatelé musí také respektovat omezení letového prostoru, bezletové zóny a další specifická omezení stanovená místními úřady. Důležité je také dodržování pravidel pro noční létání a létání v blízkosti letišť, která jsou stanovena bez ohledu na hmotnostní kategorii dronu.

Registrace dronu a pilota

V České republice je registrace dronu a jeho pilota povinným krokem pro všechny, kteří chtějí provozovat bezpilotní letadla v otevřené kategorii. Registrace se provádí prostřednictvím portálu Úřadu pro civilní letectví (ÚCL) a je nezbytná pro zajištění bezpečnosti letového provozu a dodržování platné legislativy. Provozovatel dronu musí být registrován v případě, že jeho bezpilotní letadlo má hmotnost vyšší než 250 gramů nebo je vybaveno kamerou či jiným zařízením schopným zaznamenávat osobní údaje.

Proces registrace zahrnuje vytvoření účtu v informačním systému ÚCL, kde žadatel vyplní své osobní údaje včetně kontaktních informací. Po úspěšné registraci obdrží provozovatel jedinečné registrační číslo, které musí být umístěno na všech jeho dronech. Toto číslo slouží k jednoznačné identifikaci provozovatele v případě nehody nebo porušení předpisů. Registrace je platná po dobu pěti let a je třeba ji poté obnovit.

Piloti dronů musí navíc absolvovat online školení a složit teoretickou zkoušku, která prověří jejich znalosti leteckých předpisů, principů létání a bezpečnostních postupů. Pro létání v podkategorii A1/A3 je nutné absolvovat online kurz a test, zatímco pro podkategorii A2 je vyžadováno dodatečné praktické školení a složení zkoušky pod dohledem zkušebního komisaře.

Registrační povinnost se vztahuje také na právnické osoby, které provozují drony pro komerční účely. V těchto případech musí být registrován jak samotný provozovatel (firma), tak i jednotliví piloti, kteří budou s drony létat. Společnosti musí vést evidenci všech svých dronů a pilotů a zajistit, že všichni piloti mají potřebná oprávnění a kvalifikace.

Důležitou součástí registrace je také pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem dronu. Toto pojištění je povinné pro všechny provozovatele dronů a musí pokrývat případné škody na majetku či zdraví třetích osob. Minimální výše pojistného krytí je stanovena zákonem a liší se podle kategorie provozu a hmotnosti dronu.

Provozovatel musí také zajistit, že všechny jeho drony splňují technické požadavky stanovené evropskou legislativou, včetně označení CE a příslušné třídy (C0 až C4). Při registraci je nutné uvést technické specifikace každého dronu, včetně jeho maximální vzletové hmotnosti, výrobního čísla a typu. Tyto informace jsou důležité pro správné zařazení do příslušné provozní kategorie a podkategorie.

V případě změny registračních údajů je provozovatel povinen tyto změny neprodleně nahlásit ÚCL. To se týká například změny kontaktních údajů, přidání nového dronu do flotily nebo změny účelu využití bezpilotního letadla. Nedodržení registračních povinností může vést k udělení vysokých pokut a v krajním případě i k zákazu provozování dronů.

Povinné pojištění odpovědnosti za škodu

Provozování bezpilotních letadel (dronů) s sebou nese významnou odpovědnost a potenciální rizika, proto je povinné pojištění odpovědnosti za škodu klíčovým aspektem legislativy týkající se dronů. V České republice tuto povinnost upravuje především zákon o civilním letectví a související předpisy, které jsou harmonizovány s evropskou legislativou. Každý provozovatel dronu musí mít uzavřené pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem bezpilotního letadla, přičemž toto pojištění musí pokrývat škody na zdraví, majetku i životním prostředí.

Minimální pojistné krytí se odvíjí od vzletové hmotnosti dronu a účelu jeho použití. Pro rekreační létání s dronem do 20 kg je stanovena minimální pojistná částka ve výši 750 000 SDR (Zvláštní práva čerpání), což odpovídá přibližně 24 milionům korun. Pro komerční využití dronů jsou požadavky na pojistné krytí ještě přísnější a mohou dosahovat až několikanásobku této částky. Pojištění musí být platné po celou dobu provozu dronu a musí pokrývat území, nad kterým se dron pohybuje.

Důležitým aspektem pojištění je také teritoriální platnost. Většina pojišťoven nabízí pojistné krytí pro území České republiky, ale při plánovaném létání v zahraničí je nutné zajistit odpovídající pojistnou ochranu i pro tyto destinace. Některé pojišťovny nabízejí rozšíření územní platnosti na celou Evropskou unii nebo dokonce celosvětové krytí.

Provozovatelé dronů by měli věnovat zvláštní pozornost výlukám z pojistného krytí. Běžné pojistné smlouvy často nezahrnují škody způsobené úmyslně, pod vlivem alkoholu nebo při porušení právních předpisů. Specifickou kategorií jsou také škody způsobené kybernetickými riziky nebo narušením soukromí, které mohou vyžadovat dodatečné pojistné krytí.

V případě vzniku pojistné události je provozovatel dronu povinen neprodleně informovat pojišťovnu a poskytnout veškerou potřebnou součinnost při šetření události. Dokumentace průběhu letu, fotografie nebo videozáznamy mohou být klíčovými důkazy při posuzování oprávněnosti nároku na pojistné plnění. Nedodržení povinnosti mít sjednané pojištění odpovědnosti může vést k vysokým pokutám ze strany Úřadu pro civilní letectví, a to až do výše několika milionů korun.

Profesionální provozovatelé dronů by měli zvážit i doplňkové pojištění, které může zahrnovat pojištění samotného dronu proti poškození nebo ztrátě, pojištění přerušení provozu nebo pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou vadou výrobku při komerčním využití dronů. Tyto dodatečné pojistné produkty mohou významně snížit finanční rizika spojená s provozováním bezpilotních letadel.

Výškové a prostorové omezení letu

Při létání s drony je nutné dodržovat přísná pravidla týkající se výškových a prostorových omezení. V České republice platí, že maximální povolená výška letu bezpilotních letadel je 120 metrů nad zemí. Toto omezení bylo zavedeno především z důvodu bezpečnosti letového provozu a ochrany ostatních účastníků vzdušného prostoru. Piloti dronů musí vždy udržovat vizuální kontakt se svým strojem a zajistit bezpečnou vzdálenost od okolních překážek.

Vzdušný prostor České republiky je rozdělen do několika kategorií, přičemž každá má svá specifická pravidla a omezení. V řízeném vzdušném prostoru (CTR) je létání s drony možné pouze do výšky 100 metrů nad zemí a je nutné získat povolení od příslušného stanoviště řízení letového provozu. V blízkosti letišť platí ještě přísnější pravidla - ve vzdálenosti do 5,5 km od vztažného bodu letiště je provoz dronů značně omezen nebo zcela zakázán.

Kromě výškových omezení musí piloti dronů respektovat také horizontální vzdálenosti. Od nezúčastněných osob je nutné dodržovat minimální vzdálenost 50 metrů, pokud není stanoveno jinak specifickým povolením nebo scénářem provozu. Od obytných budov, průmyslových zón a dalších citlivých oblastí je třeba udržovat bezpečnou vzdálenost, která zaručí minimalizaci rizika a respektování soukromí.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat takzvaným zakázaným, nebezpečným a omezeným prostorům. Tyto oblasti jsou jasně vyznačeny v leteckých mapách a většinou zahrnují vojenské objekty, elektrárny, průmyslové komplexy nebo jiná strategicky důležitá místa. Let v těchto prostorech je buď zcela zakázán, nebo podléhá speciálnímu povolení od příslušných úřadů.

Pro provoz dronů v městském prostředí platí dodatečná omezení. Pilot musí zajistit, že dron neletí nad hustě osídlenými oblastmi bez příslušného povolení a vždy musí mít připravenou bezpečnou trasu pro případ nouze. V zastavěných oblastech je také nutné brát ohled na výškové budovy a další překážky, které mohou ovlivňovat kvalitu GPS signálu nebo rádiového spojení s dronem.

Legislativa také upravuje létání v okolí kritické infrastruktury. To zahrnuje například mosty, dálnice, železniční koridory nebo energetická zařízení. V těchto případech je často vyžadováno speciální povolení a pilot musí prokázat, že jeho let nebude představovat bezpečnostní riziko. Porušení těchto pravidel může vést k významným sankcím, včetně pokut nebo odebrání oprávnění k létání s dronem.

Pro rekreační létání s drony je důležité si uvědomit, že odpovědnost za dodržování všech výškových a prostorových omezení leží vždy na pilotovi. Je proto nezbytné před každým letem důkladně prostudovat mapy vzdušného prostoru, ověřit si aktuální omezení a případně získat potřebná povolení. Moderní drony jsou sice vybaveny systémy pro detekci překážek a geofencingem, ale tyto technologie by měly sloužit pouze jako podpůrné nástroje, nikoliv jako hlavní způsob zajištění bezpečnosti letu.

Ochrana soukromí a osobních údajů

Provozování dronů s sebou přináší významné výzvy v oblasti ochrany soukromí a osobních údajů. Při létání s drony je nutné respektovat základní právo na soukromí ostatních osob, které je zakotveno v Listině základních práv a svobod. Provozovatelé dronů musí dbát zejména na to, aby jejich činností nedocházelo k neoprávněnému shromažďování či zpracování osobních údajů.

Pokud dron pořizuje záznamy, na kterých jsou zachyceny identifikovatelné osoby, vztahuje se na tuto činnost zákon o zpracování osobních údajů a obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR). Provozovatel dronu se v takovém případě stává správcem osobních údajů a musí splnit všechny zákonné povinnosti. To zahrnuje především povinnost informovat dotčené osoby o zpracování jejich osobních údajů a zajistit právní titul pro toto zpracování.

Zvláštní pozornost je třeba věnovat létání s drony v obydlených oblastech. Není dovoleno pořizovat záběry soukromých prostor, jako jsou zahrady, balkóny či okna domů bez souhlasu dotčených osob. Provozovatelé dronů by měli vždy zvážit, zda je pořizování záznamů skutečně nezbytné a zda nelze sledovaného účelu dosáhnout jiným, méně invazivním způsobem.

V případě komerčního využití dronů pro fotografování či natáčení je nezbytné mít vypracovanou odpovídající dokumentaci k ochraně osobních údajů, včetně záznamu o činnostech zpracování. Provozovatel musí také implementovat vhodná technická a organizační opatření k zajištění bezpečnosti zpracovávaných údajů. To může zahrnovat šifrování přenášených dat, zabezpečené úložiště záznamů či pravidelné školení personálu.

Úřad pro ochranu osobních údajů může provádět kontroly dodržování předpisů v oblasti ochrany osobních údajů a v případě zjištění porušení ukládat významné sankce. Maximální výše pokuty může dosáhnout až 20 milionů eur nebo 4 % z celkového ročního obratu společnosti. Proto je důležité věnovat ochraně soukromí a osobních údajů při provozu dronů náležitou pozornost.

Specifická pravidla platí také pro využívání dronů v rámci novinářské činnosti či pro účely vědeckého výzkumu. V těchto případech lze uplatnit výjimky z některých povinností, nicméně i zde musí být zachována přiměřená rovnováha mezi právem na informace či vědeckým bádáním a ochranou soukromí jednotlivců.

Provozovatelé dronů by měli vždy dodržovat zásadu minimalizace údajů a sbírat pouze takové informace, které jsou nezbytně nutné pro zamýšlený účel. Záznamy by měly být uchovávány pouze po nezbytně nutnou dobu a následně bezpečně smazány. Je také vhodné informovat veřejnost o plánovaném létání s dronem, například prostřednictvím informačních cedulí v dané lokalitě.

Bezpečnostní zóny a zakázané prostory

Při létání s drony je naprosto zásadní respektovat vymezené bezpečnostní zóny a zakázané prostory, které jsou stanoveny legislativou České republiky a evropskými předpisy. Základním pravidlem je dodržování minimální vzdálenosti 5,5 kilometru od hranice letiště, pokud není stanoveno jinak nebo není udělena výjimka od Úřadu pro civilní letectví. Toto omezení platí především pro mezinárodní letiště, jako je Praha-Ruzyně, Brno-Tuřany či Ostrava-Mošnov.

V městských aglomeracích existují další specifické zóny, kde je provoz dronů buď zcela zakázán, nebo významně omezen. Jedná se zejména o oblasti nad hustě obydlenými částmi měst, průmyslovými zónami, energetickými zařízeními a kritickou infrastrukturou. Provozovatelé dronů musí věnovat zvláštní pozornost také ochranným pásmům vodních zdrojů, národních parků a chráněných krajinných oblastí, kde může být provoz bezpilotních letadel regulován dodatečnými předpisy.

Zvláštní kategorií jsou takzvané CTR zóny (Control Zone), které představují řízené okrsky letišť. V těchto prostorech je létání s drony možné pouze po předchozím souhlasu řízení letového provozu a za splnění specifických podmínek. Provozovatelé musí v těchto případech disponovat radiostanicí pro komunikaci s řídící věží a dodržovat přesně stanovené letové postupy.

Významnou roli hrají také dočasně zakázané prostory, které mohou být vyhlášeny v souvislosti s mimořádnými událostmi, bezpečnostními opatřeními nebo významnými akcemi. Tyto prostory jsou označovány jako TRA (Temporary Reserved Area) nebo TSA (Temporary Segregated Area) a informace o jejich aktivaci jsou publikovány prostřednictvím letecké informační služby.

Pro bezpečný provoz dronů je nezbytné využívat oficiální mapové podklady a aplikace schválené Úřadem pro civilní letectví, které zobrazují aktuální bezpečnostní zóny a omezení. Provozovatelé jsou povinni před každým letem ověřit, zda se nenacházejí v zakázaném nebo omezeném prostoru. V případě porušení těchto pravidel hrozí vysoké pokuty, které mohou dosáhnout až několika set tisíc korun.

Specifická pravidla platí také pro noční létání a létání ve výškách nad 120 metrů nad zemí. Tyto aktivity vyžadují speciální povolení a jsou možné pouze v určitých zónách. Provozovatelé musí prokázat odpovídající kvalifikaci a technické vybavení dronu pro takový provoz. Důležité je také dodržování pravidel pro zachování vizuálního kontaktu s dronem, který nesmí být ztracen, pokud není udělena specifická výjimka pro provoz BVLOS (Beyond Visual Line of Sight).

Při plánování letu je nutné zohlednit také meteorologické podmínky a místní omezení stanovená obecními úřady nebo správci území. Některé obce mohou mít vlastní vyhlášky regulující provoz dronů nad svým územím, zejména z důvodu ochrany soukromí obyvatel nebo zajištění veřejného pořádku.

Povinné značení dronu identifikačním číslem

Každý provozovatel dronu musí své bezpilotní letadlo řádně označit identifikačním číslem, které je jedinečné a nezaměnitelné. Toto značení je povinné pro všechny drony s hmotností vyšší než 250 gramů a musí být provedeno způsobem, který zajišťuje čitelnost a trvalost označení. Identifikační číslo přiděluje Úřad pro civilní letectví na základě registrace provozovatele v databázi dronů. Značení musí být umístěno na viditelném místě na dronu nebo musí být přístupné bez použití speciálního nářadí.

Parametr Drony do 250g Drony nad 250g
Registrace pilota Není povinná Povinná
Registrace dronu Není povinná Povinná
Pojištění Dobrovolné Povinné
Minimální věk pilota Bez omezení 16 let
Maximální letová výška 120 m 120 m
Let ve vzdálenosti od pilota V přímém dohledu V přímém dohledu

Identifikační číslo se skládá z třípísmenného kódu země (CZE) a jedinečné číselné kombinace, která je provozovateli přidělena. Toto označení musí být na dronu umístěno pevně a nesmazatelně, přičemž se doporučuje použití štítku odolného proti povětrnostním vlivům nebo vyražení čísla do konstrukce dronu. Minimální výška písmen a číslic musí být 5 milimetrů, aby byla zajištěna dostatečná čitelnost při běžné manipulaci s dronem.

V případě provozování více dronů jedním provozovatelem musí být každý dron označen stejným identifikačním číslem provozovatele. To umožňuje jednoznačnou identifikaci odpovědné osoby v případě nehody nebo porušení předpisů. Provozovatel je povinen udržovat označení v čitelném stavu a v případě jeho poškození nebo ztráty jej neprodleně obnovit.

Nedodržení povinnosti řádného označení dronu může vést k významným sankcím, včetně pokut až do výše několika desítek tisíc korun. Kontrolní orgány mohou při zjištění absence nebo nečitelnosti označení zakázat další provoz dronu až do zjednání nápravy. Značení dronu je také klíčové při případném pojistném plnění, kdy pojišťovny mohou odmítnout vyplatit pojistné plnění, pokud dron nebyl řádně označen.

Proces získání identifikačního čísla je spojen s registrací provozovatele dronu, která se provádí elektronicky prostřednictvím portálu Úřadu pro civilní letectví. Při registraci je nutné uvést základní údaje o provozovateli, včetně kontaktních informací a účelu využívání dronu. Po úspěšné registraci obdrží provozovatel své jedinečné identifikační číslo, které musí být na dron umístěno před jeho prvním vzletem.

Značení dronu musí odolat běžným provozním podmínkám, včetně deště, slunečního záření a změn teploty. Doporučuje se proto použití kvalitních materiálů a případně i dodatečné ochranné vrstvy proti mechanickému poškození. V případě prodeje nebo převodu dronu na jiného provozovatele musí být původní označení odstraněno a nahrazeno novým identifikačním číslem nového provozovatele. Tato změna musí být také zaznamenána v registračním systému Úřadu pro civilní letectví.

Sankce za porušení předpisů

Porušení předpisů týkajících se provozu bezpilotních letadel může mít závažné právní následky. Provozovatelé dronů musí počítat s tím, že za nedodržení stanovených pravidel jim hrozí vysoké pokuty, které mohou dosáhnout až několika set tisíc korun. Úřad pro civilní letectví, který má na starosti dohled nad dodržováním leteckých předpisů, může udělit sankce jak fyzickým osobám, tak právnickým subjektům.

V případě provozování dronu bez požadované registrace nebo bez příslušného oprávnění může být udělena pokuta až do výše 300 000 Kč. Stejně tak létání v zakázaných zónách nebo nedodržení minimální bezpečné vzdálenosti od osob a objektů může vést k vysokým finančním postihům. Zvláště přísně jsou posuzovány případy, kdy dochází k ohrožení bezpečnosti letového provozu nebo narušení soukromí osob.

Závažným přestupkem je také provozování dronu pod vlivem alkoholu nebo jiných návykových látek, za což může být udělena pokuta až 100 000 Kč a zákaz činnosti. Porušení pravidel pro komerční provoz dronů, například provádění leteckých prací bez příslušného povolení, může vést k pokutě až 500 000 Kč pro právnické osoby.

Kromě finančních sankcí může dojít i k dočasnému nebo trvalému odebrání oprávnění k provozování bezpilotního letadla. V případě opakovaného porušování předpisů nebo zvláště závažných přestupků může být provozovateli zakázána veškerá činnost související s provozem dronů. Nezanedbatelným následkem může být také trestněprávní odpovědnost, zejména v případech, kdy dojde k ohrožení života nebo zdraví osob či k poškození majetku.

Specifickou kategorií jsou sankce za porušení předpisů o ochraně osobních údajů při pořizování fotografií nebo videozáznamů pomocí dronu. Úřad pro ochranu osobních údajů může v takových případech udělit pokutu až do výše několika milionů korun, zejména pokud dochází k systematickému narušování soukromí nebo neoprávněnému zpracování osobních údajů.

Provozovatelé dronů by měli mít na paměti, že součástí sankčního systému je také povinnost nahradit případnou škodu způsobenou provozem dronu. To zahrnuje jak materiální škody na majetku, tak případné újmy na zdraví. V těchto případech je klíčové mít sjednané odpovídající pojištění odpovědnosti, které je pro profesionální provozovatele dronů povinné. Nedodržení této povinnosti může vést k dalším sankcím a v případě vzniku škody k přímé osobní odpovědnosti provozovatele.

Je důležité si uvědomit, že sankční systém není nastaven primárně represivně, ale má především preventivní charakter. Cílem je zajistit bezpečný provoz dronů a minimalizovat rizika spojená s jejich používáním. Proto je v zájmu každého provozovatele dronu důkladně se seznámit s platnými předpisy a dodržovat je.

Komerční využití dronů a speciální povolení

Provozování dronů pro komerční účely v České republice podléhá přísnějším regulacím než rekreační létání. Každý provozovatel, který využívá drony k výdělečné činnosti, musí získat povolení od Úřadu pro civilní letectví (ÚCL). Toto povolení je nezbytné pro všechny druhy komerčních aktivit, ať už se jedná o letecké fotografování, filmování, inspekce budov, zemědělské práce nebo doručování zásilek.

Pro získání oprávnění k provozování leteckých prací musí žadatel splnit několik základních podmínek. Mezi klíčové požadavky patří prokázání odborné způsobilosti pilota, technické způsobilosti dronu a odpovídající pojištění odpovědnosti za škody. Provozovatel musí také vypracovat provozní příručku, která detailně popisuje postupy a bezpečnostní opatření při létání.

Specifická kategorie komerčního provozu vyžaduje dodatečná povolení, zejména při létání v hustě obydlených oblastech nebo v blízkosti kritické infrastruktury. Provozovatelé musí prokázat, že jejich činnost nepředstavuje nepřiměřené riziko pro okolí a že mají zavedeny odpovídající bezpečnostní postupy. V některých případech může být vyžadováno i posouzení rizik a stanovení zmírňujících opatření.

Důležitou součástí komerčního provozu dronů je také dodržování pravidel pro ochranu soukromí a osobních údajů. Při pořizování fotografií nebo videozáznamů musí provozovatelé respektovat příslušná ustanovení GDPR a získat potřebné souhlasy od dotčených osob. Zvláštní pozornost je třeba věnovat létání nad soukromými pozemky a v blízkosti obytných budov.

Pro specifické druhy leteckých prací mohou být stanoveny dodatečné požadavky. Například při využívání dronů pro zemědělské účely musí provozovatelé dodržovat předpisy týkající se aplikace chemických látek a ochrany životního prostředí. V případě inspekčních letů nad průmyslovými objekty je často vyžadována koordinace s provozovatelem objektu a dodržování speciálních bezpečnostních protokolů.

Provozovatelé komerčních dronů musí také vést podrobnou dokumentaci o všech letech, včetně záznamů o údržbě, technických kontrolách a případných mimořádných událostech. Tato dokumentace slouží nejen pro účely kontroly ze strany ÚCL, ale také jako důležitý podklad pro případné pojistné události nebo řešení stížností.

V souvislosti s novými evropskými předpisy se postupně zavádí systém registrace a evidence komerčních provozovatelů dronů. Tento systém má zajistit lepší přehled o komerčních aktivitách s drony a umožnit efektivnější kontrolu dodržování předpisů. Provozovatelé musí své drony označit jedinečným identifikačním číslem a vybavit je systémem dálkové identifikace, pokud to vyžadují příslušné předpisy.

Drony jsou jako svobodní ptáci na obloze, ale i oni musí respektovat hranice, které jim společnost určila

Radovan Kučera

Požadavky na vzdělání a zkoušky pilotů

Pro provozování bezpilotních letadel v České republice je nezbytné splnit řadu požadavků na vzdělání a absolvovat příslušné zkoušky, které jsou stanoveny legislativou EU a národními předpisy. Základním požadavkem pro všechny piloty dronů v otevřené kategorii je absolvování online výcviku a složení online teoretické zkoušky. Tento požadavek se vztahuje na provoz dronů s hmotností nad 250 gramů nebo vybavených kamerou.

Piloti musí prokázat znalosti v několika klíčových oblastech, včetně leteckých předpisů, principů letu, technických aspektů bezpilotních systémů, meteorologie a provozních postupů. Zvláštní důraz je kladen na bezpečnost létání a znalost pravidel vzdušného prostoru. Online školení a zkouška jsou dostupné prostřednictvím portálu Úřadu pro civilní letectví (ÚCL), přičemž úspěšné složení zkoušky je podmíněno dosažením minimálně 75% správných odpovědí.

Pro piloty, kteří chtějí létat ve specifické kategorii, jsou požadavky na vzdělání a zkoušky výrazně přísnější. Tito piloti musí absolvovat prezenční teoretický kurz a praktický výcvik u schválené organizace pro výcvik. Teoretická část zahrnuje podrobné studium leteckého práva, navigace, meteorologie, plánování letů a řízení rizik. Praktický výcvik se zaměřuje na ovládání dronu v různých letových režimech a situacích, včetně nouzových postupů.

Důležitou součástí vzdělávání pilotů dronů je také průběžné udržování a aktualizace znalostí. Oprávnění pro létání s drony má omezenou platnost a je nutné jej pravidelně obnovovat. Pro piloty ve specifické kategorii to znamená absolvování opakovacích školení a přezkoušení v intervalech stanovených předpisy.

Legislativa také vyžaduje, aby piloti prokázali odpovídající zdravotní způsobilost. Zatímco pro otevřenou kategorii není vyžadováno formální lékařské vyšetření, piloti ve specifické kategorii musí splňovat přísnější zdravotní požadavky, zejména pokud provádějí rizikovější operace.

Významným aspektem vzdělávání je také praktická zkušenost s létáním. Piloti jsou povinni vést záznamy o svých letech a průběžně dokumentovat získané zkušenosti. Tyto záznamy slouží jako důkaz praxe a mohou být vyžadovány při žádosti o rozšíření oprávnění nebo při kontrolách ze strany dozorových orgánů.

Pro provozovatele dronů v rámci právnických osob platí dodatečné požadavky na systém řízení bezpečnosti a výcvikové programy. Tyto organizace musí zajistit pravidelné školení svých pilotů a udržovat dokumentaci o jejich kvalifikaci a výcviku. Systém vzdělávání musí být pravidelně aktualizován v souladu s nejnovějšími předpisy a technologickým vývojem v oblasti bezpilotního létání.

Publikováno: 20. 06. 2025